Oddsen i EU-valet

Jag upptäckte nyligen att Unibet släppt odds för vilka resultat partierna får i EU-valet. Även riksdagsodds finns, men dem tänker jag ta mig en titt på senare. Liberala partiet går inte att betta på, men alla partier jag skrev om i förra inlägget finns med. Noterbart är att Centern ses som en ganska stor favorit till att få minst ett mandat, en hundring satsat ger en vinst på 30kr om det slår in. För Junilistan och Piratpartiet ser det dock värre ut, Junilistan står i 25 gånger pengarna och piratpartiet i 8 gånger pengarna. Det enda partiet som det finns högre odds på är Feministiskt initiativ som står i 30 gånger pengarna.

Vunna platser unibetred

Det är lite uppseendeväckande att det inte erbjuds något odds på att Fi och Junilistan ska misslyckas med att komma in, rimligen betyder det att det ses som mer eller mindre omöjligt för dessa partier att nå över spärren.

Står ni och väljer mellan Junilistan och Piratpartiet är det alltså sannolikt bättre att rösta på PP om ni vill maximera chansen att era röster ska spela någon roll. Samtidigt tycker jag personligen att det är bäst att rösta på Liberala partiet, av naturliga orsaker.

Kommentera

