Människor som får saker gjorda

För några dagar sedan lanserade Sofia Arkestål en crowdfunding-kampanj för att bli invald i riksdagen via Centerpartiets Stockholmslista. Gissningsvis kommer hon att behöva någonstans strax under 2000 kryss för att vara säker på en plats om Centern får vara kvar i riksdagen. Sofia förklarar varför du ska rösta på henne såhär:

”Jag är en radikalt liberal och oberoende kandidat. Som riksdagsledamot kommer jag att följa mina frihetliga principer, oavsett vad. Eftersom jag driver min egen kampanj kommer jag bara representera er som stöjder mig, inte partiledningen eller några andra intressegrupper. Jag kommer att kämpa för decentralisering och för att föra över makt från politiken till individer och civilsamhället.”

Jag börja med att säga att jag tror det hade varit bättre för frihetliga idéer om hon ställt upp som kandidat för oss, och det är lite tråkigt att hon kommer att ta en del röster ifrån Liberala partiet, men jag vill ändå applådera hennes initiativ.

En bekant till mig sa en gång att det i alla organisationer finns en eller ett par individer som ”gets shit done”. Han eller hon syns nödvändigtvis inte mest men är ändå den som drar igång saker och ser till att organisationen inte blir stillastående. Jag tycker att det här är ett typexempel på en människa som ser till att få saker gjorda, och oavsett om det faktiskt alltid blir bra eller om det ibland inte alls blir som det är tänkt så är det något jag beundrar. Ta och googla en stund på alla grejer hon varit inblandad i.

Jag är den första att hålla med om att det inte går att lita på politiker. Det är antagligen hälsosammast att hantera en genomsnittlig riksdagspolitikers löfte på samma sätt som pop-ups om att du vunnit något som den miljonte besökaren på en hemsida. Att ta viktiga beslut om sitt liv som bygger på att ett vallöfte ska bli uppfyllt är lite som att stå på toppen av en kulle iklädd en våt ringbrynja av koppar och ropa: ”Alla Gudar är skitstövlar!”. [1]  Utifrån detta är det fullt förståeligt att det finns en del tvivel om huruvida Sofia fortsätter att vara en trevlig libertarian i händelse av att hon blir invald. En del människor på flashback har redan förutspått att hon kommer bli som alla andra besvikelser som kommit in i riksdagen som liberaler och svikit sina ideal så fort partipiskan kommit fram.

Som någon som försörjt mig som pokerspelare i några år har jag vant mig vid att inte tvärsäkert uttala mig om saker och ting om jag inte kan backa upp det. Utifrån detta var det uppfriskande när jag snackade med Sofia för någon dag sedan och hon föreslog att det borde gå att betta på om hon blir en sellout eller inte om hon kommer in. Allt som behövs är ett smart juridiskt upplägg så att det inte blir olaglig spelverksamhet, ett par respekterade domare och någon som kan hålla pengar i escrow tills tiden för bettet är över. Råkar det bli av så vet jag vilken sida mina pengar kommer att vara på.

I övrigt är följande en av de bästa inläggen jag sett angående Obama och politiker som inte håller sina löften:

 

1. Pluspoäng om någon tar bokreferensen

3 thoughts on “Människor som får saker gjorda

  1. Ja eller vara Centerriksdagsman och bråka med partiet från en klassisk liberal utgångspunkt och hävda att hon inte känner igen sig eller fått genomslag för sina frihetliga idéer. Sen bli politisk vilde sista året av mandatperioden och samtidigt deklarera han hon gått med i KLP. Ungefär lite som Gudrun gjorde sista året hon satt i Riksdagen på ett vänstermandat men förde FI:s agenda.

Kommentera

