American Apparel och de nyttiga idioterna

Det här är det första inlägget av några stycken där jag vill prata om nyttiga idioter, eller rättare sagt människor som vill väl men spelar motståndaren rakt i handen. Det finns ett par olika sätt att få folk att göra vad man vill. Antingen kan man övertala dem, betala dem, be dem snällt eller be dem mindre snällt. Ett annat sätt är helt enkelt att lura dem. Som pokerspelare har jag kommit fram till att den grupp människor som är lättast att lura är människor utan självdistans och gärna lite dåligt humör.

Det amerikanska klädkedjan American Apparel är enligt Wikipedia kända för att slåss för immigranters och HBT-personers rättigheter, att betala sina anställda väldigt bra både i och utanför USA och för att ha skänkt hundratusentals klädesplagg till hemlösa och offer för Katrina. De kunde ha fokuserat sin reklam kring hur de troligen är ett av världens snällaste företag, men istället bestämmer de sig för att spara pengar genom att istället främst låta nyttiga idioter sprida deras märke.

Vilka människor tänker du först på om vi pratar om brist på självdistans och humor? Nazister? Sverigedemokrater? Leninister? Nope… Det kanske hade funkat, men de är inte tillräckligt högljudda, istället valde klädkedjan att reta upp våra kära Aggrofeminister. Det finns en hel hög feminister som är sansade, vettiga och som jag högt respekterar. Det är inte dessa American Apparel riktat in sig på. Istället siktade den på de Valerie Solanas-läsande, Gudrun Schyman-sympatiserande minoriteten som inte tyckte det var sjukt när Ireen von Wachenfeldt i TV hävdade att ”män är djur”. Helt enkelt den typen av feminist som om de sagt samma saker om svarta eller homosexuella som de säger om män hade de tangerat eller ibland gått långt över gränsen för hets mot folkgrupp åtminstone några gånger om året.

Hur genomfördes då det hela? Jo, steg ett var att ta ett par mer eller mindre sexistiska reklambilder och sprida dem tills någon aggrofeminist får syn på dem. Exempelvis den här. Steg två var att sitta och vänta tills någon började gå loss på i sociala medier.

Jag vet inte vem som började, men det här är några exempel på deras gratisreklam:

En artikel i Expressen skriver om en av reklambilderna och Stina Svenssons, talesperson för Feministiskt initiativ, reaktion:

”Den amerikanska klädjätten American Apparel har återigen väckt irritation med sin reklam. På sin hemsida visar de en minikjol, men det är vara kanten på kjolen som syns. Modellen böjer sig framåt så att trosorna syns.

[…]

Hon är förbannad och fruktansvärt arg. Hon uppmanar folk att sluta handla där, som en markering. ”Bojkotta dem. Det behövs en grundläggande förändring av synen på kvinnors värde. Det måste ske genom polisisk förändring,” säger hon.

[…]

– ”Den synen är en del i mäns våld mot kvinnor. Reklamen går i linje med våldtäkt, prostitution och trafficking, säger hon.””

För mig är det rejält osmakligt att någon skulle jämföra en bild på en trosa med våldtäkt och människohandel, men då delar jag i och för sig inte riktigt aggro-feministernas världsbild.

Nyligen blev företaget utsett till åres sexist 2013 av genusfotografen.  I senare inlägg på försöker samma blogg ge dem ännu mer uppmärksamhet här, här och här.

Robert Knutsson, doktorand i nationalekonomi, förklarar American Apparels strategi i den här debattartikeln:

”I ”Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator” berättar Holiday utförligt om den marknadsföringsstrategi han följer. Den är alltid, mer eller mindre, densamma. Först skapar han annonssidor, tv-reklam eller affischer med motiv och budskap på gränsen till att väcka anstöt. Åtminstone hos någon grupp i samhället. Starka reaktioner och känsloyttringar är vad han vill åt. För att påskynda förloppet tipsar Ryan Holiday sedan bloggare om annonskampanjen. Alltid under falskt namn. Förhoppningen är så kraftiga reaktioner i sociala medier att konventionell media nappar och exponeringen blir enorm.”

American Apparel verkar öka sin försäljning med 3-4 procent per år men hade höga kostnader i samband med stora omstruktureringar under 2013 varför vi nog får räkna med att de behöver mer billig reklam och fler motsvarande bilder kommer att komma ut.

Så grattis alla upprörda feminister som spytt galla över företaget på twitter, facebook eller på bloggar. Det är precis vad de ville ha ut av kampanjen, hade inte ni funnit hade inte företaget brytt sig om att lägga upp den här typen av bilder på nätet utan istället koncentrerat sig på att sprida budskap om illegala flyktingars, homosexuellas och arbetares rättigheter.

 

Länkar:

https://twitter.com/StinaSvensson

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Apparel

http://www.americanapparel.net/advertising/?search=1&type=0&year=0&keyword=&page=0

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s