Centerns EU-lista – Mindre uppdatering

Jag fick för en vecka sedan eller så en kommentar av Hanna Wagenius angående mitt tidigare inlägg om att slösa bort sin röst i EU-valet. Hon skrev såhär:

 

”Äh, nu har jag suttit och tryckt på den här kommentaren alldeles för länge. Jag tycker att man kan rösta på mig ändå om man tycker att jag har bra politik! Dels tror jag att Fredricks krysskampanj kommer att ge honom en rejäl chans att knipa den plats vi har idag, vilket gör att det som det egentligen blir kamp om är en eventuell andra plats i parlamentet som jag väldigt gärna vill ha en chans att ta, och dels är det så att partier spelar mindre roll i EP än i riksdagen, vilket gör kandidaten ännu mer viktig. (Dessutom tror jag faktiskt att miljöfrågor är något som behöver tas på en internationell nivå och att MP inte är rätt parti att driva dem där – men nu kanske jag gjorde mig ovalbar. Äh. Skit samma.) ”

 

Jag har alltid tyckt att Hanna varit en hyvens kamrat, som dessutom brukar vara påläst, så jag tänker utgå ifrån att hon har rätt i att Fredrik Federley kan ta sig upp på förstaplats genom personröster. Han har trots allt varit duktig på att driva personvalskampanjer tidigare. Jag har dock svår att se att både han och Hanna skulle kunna komma in, då det kräver att center antingen får tre av Sveriges tjugo parlamentsplatser, eller att de får två och att både Federley och Wagenius lyckas personrösta sig förbi ettan på listan. Min argumentation för att inget av detta kommer att ske är tvådelad: Dels finns det inga särskilda skäl till att Centerpartiet plötsligt skulle få 10-15 procent av rösterna i EU-valet och dels kommer Federley och Wagenius att sno röster av varandra. Det behövs alltså dubbelt så många liberala centerpartister som bryr sig om att personrösta för att få in båda som att få in en, och redan att få in en är svårt.Å andra sidan får det erkännas att Fredrik Federley inte är fy skam heller. Det pratas i och för sig en hel del om att han inte vågade rösta emot FRA-lagen, vilket tyvärr inte helt går att bortse ifrån, men i övrigt tror jag att de flesta kan hålla med om att han har ett rätt trevligt CV när det kommer till att stå för sunda, liberala idéer. Att rösta på centern är alltså antagligen inte lika värdelöst för en liberal som jag tidigare trodde, åtminstone inte så länge man gillar Federley.

Kommentera

