Riksdagsvals-betting

Som pokerspelare, aktieintresserad, spelteori-fan och allmänt övertygad om att det går att hitta en ”edge” i det mesta om man bara är smart nog är det klart att jag satt pengar på valet. Här tänkte jag gå igenom vad jag förutser.

 

  • Ett stort bet för 1.22 gånger pengarna på att ingen partiledare avgår före valet. Jag tror att risken att någon avgår är betydligt lägre än 1/5 varför jag ser värde här. Mer exakt tror jag att det ska till en riktigt stor skandal för att så ska ske. Stannar oddsen på runt 1.2 gånger pengarna kommer jag antagligen last in mer snart.

 

  • Ett oerhört litet bet på att nästa regering blir (M)+(S) för 350 gånger pengarna. Jag tror chansen för detta är 2-3 procent, vilket gör att oddsen dikterar ett litet bet. Mer exakt tror jag att så kan ske om SD blir vågmästare och småpartierna på vänsterkanten agerar mer dampigt än vanligt.

 

  • Ett litet bet på Alliansregering (C)+(FP)+(KD)+(M) för 4.5 gånger pengarna, vet inte om jag gillar bettet men jag tror att alliansen kommer spurta bättre än vänstersidan eftersom Reinfeldt ser bättre ut än Löfven i debatter och dessutom har en massa ammunition att skrämmas med i form av F!, MP och V som verkar göra sitt bästa för att vi ska få fortsatt högerregering. Varje dumkorkat uttalande om att vita, medelålders män är idioter, att försvaret ska avskaffas eller att hela världen ska genuscertifieras skrämmer bort ett par högersossar och osäkra mittenväljare. Jag tror fortfarande att vänsterblocket ska ses som favoriter, men Alliansen är ”a live dog” i det här racet, särskilt som det finns en skaplig möjlighet att Löfven inte kan bilda regering med SD som vågmästare, även om han är större än alliansen.

 

  • Ett normalt bet på att (M) får mer än 22% av rösterna för 2.35 gånger pengarna. Jag är inte nöjd med det här bettet och skulle ta tillbaka det om jag fick. Trots att jag tror att mer än 22 procent kommer att sympatisera med moderaterna försvinner en del stödröster till KD och kanske C, varför bettet är ”iffy”.

 

  • Ett stort bet på (S) under 30,5%. Jag tror helt enkelt inte på Löfvens förmåga att få arslen till valbås för (S).  Även risk för stödröster åt F!, även om jag är osäker på om de kommer från (S).

 

  • Ett stort bet på F! under 4% av rösterna för 2 gånger pengarna, ett ännu större till för 1.95 gånger pengarna nu medan jag skrev det här. Jag tror helt enkelt att F! har alldeles för mycket emot sig. Soraya Post sitter i EU-parlamentet och gör inte ett dugg (enda hon fått press på är att hon röstade för en gammal KD-are med unken demokratisyn till EU:s nya president) , både V och MP håller för fullt på att försöka ta tillbaka feministväljarna och de börjar få en del negativ press istället för den smekmånad de hade inför EU-valet. Viktigast är dock att de i EU-valet, som gick så bra som de någonsin kunde hoppas, fick 5,49% av rösterna. Det motsvarar 204 005 röster. Vill man istället ha 4% vid 85% valdeltagande behövs strax under 248 000 röster, eller 44 000 fler. Även om alla som röstade F! i EU-valet röstar på dem igen behöver partiet alltså ytterligare 44 000 röster, eller en ökning på 20 %. Det skulle kunna ske, men för jämna pengar maxbettar jag under. Av någon anledning har Unibet riktigt låga spelgränser på just det här spelet, men om oddsen fortfarande står sig om någon vecka ska jag nog maila och fråga snällt om jag inte får sätta ett av mina största bets hittills på detta.

 

Innan jag avslutar vill jag påminna om att mina idéer här inte är en uppmaning till spelande. Jag tar inget som helst ansvar för om mina uppskattningar här är totalt felaktiga. Som alltid när det gäller spelande gäller regeln: ”Do your own due diligence”.

 

Kommentera

