Hårt jobb lönar sig

Jag läste nyligen en intervju med VD:n för guldbolaget Sandstorm Gold. Personen ifråga heter Nolan Watson och är en av mina förebilder, jag har aktier i ett par företag hand är inblandad i och har vid några tillfällen gett en del pengar till hans välgörenhetsorganisation Nations Cry som bygger skolor i Afrika. Ett av skälen till att jag gillar honom så mycket att jag både investerar i företag han driver och skänker pengar till hans försök att göra livet lite mer drägligt för människor i utsatta situationer är hans livsfilosofi. Han tror att hårt jobb lönar sig.

“I didn’t do well in elementary school and it wasn’t until grade 7 that I started to understand ‘hey, wait a second, I could just outwork these people,’” he said. “In grade 7, I won the award that I am most proud of in my life, which is the most improved student award. I went from being the dummy in the class to moderately above average.” – Nolan Watson

Jag tror att det är den typen av människor, som jobbar hårt och är övertygade om att så länge de jobbar hårt så kommer bra saker att hända, som driver samhället framåt och får saker gjort. Rent empiriska observationer jag gjort stödjer också detta. De på juristlinjen som jobbar för bättre juristbyråer och flyttat in i dyra lägenheter i centrala Stockholm innan de ens fyllt 30 är de som pluggade 18 timmar om dygnet i två veckor före varje tenta. De pokerspelare som blivit rika i ung ålder är de som suttit inne och spelat timme efter timme när andra varit ute och festat och ägnat otaliga timmar åt att diskutera konstiga spelteoretiska situationer som kanske uppkommer någon gång var tiotusende hand de spelar. Den enda människan jag hört min kompis Tommy refererat till som ”tuff” och och tillika den enda människan jag umgåtts med i några hundra timmar utan att jag någonsin hört henne klaga är också den som nyligen fick pris på kampsportsgalan.

Många människor hävdar att det inte går att bli rik i Sverige med nuvarande skattesystem. Jag tror att det är fel, det går inte att bli rik i Sverige med nuvarande skattesystem om man inte jobbar absurt hårt, har en massa tur eller ärver pengar. Jag tycker det vore mycket bättre om samhället gjorde det så enkelt som möjligt för de som vill jobba hårt och skapa saker snarare än att bestraffa dem med regleringar, några av den civiliserade världens högsta skatter och till och från lite Jante-lag.

 

Kommentera

