Gästblogg hos Cornucopia?

Jag fick just ett inlägg publicerat hos Cornucopia. Det handlar om varför vi inte behöver EU. Ett pinsamt misstag smet sig dock in, jag skrev:

”2013 betalade Sverige strax över 37 miljarder kronor till EU av vilka vi fick tillbaka lite under 12 miljarder till bidrag. Nettoflödet blev strax under 25 miljarder kronor. Som ett exempel skulle vi genom att lägga de pengarna på sjukvård istället kunna öka anslagen till svensk sjukvård med nästan 50%. ” vilket helt enkelt inte är sant, vilket också en användare påpekade i kommentarsfälten. Vad som däremot skulle stämma bättre är att de statliga anslagen skulle kunna ökas med nästan 50% enligt uppräkningen av statens utgifter som finns här.

Jag ber om ursäkt för fadäsen.

2 thoughts on “Gästblogg hos Cornucopia?

    • Nej, det vill jag inte, men jag försökte ta ett exempel på vilka summor vi snackar om. Nu blev det inte ett helt lyckat exempel, men även solen har ju som sagt sina fläckar. Däremot hade jag hellre sett att de pengar vi lägger på EU lades på sjukvård eller något annat som åtminstone inte är direkt skadligt. Jag är överlag lite missnöjd med det där exemplet och ska fixa ett bättre till nästa gång.

Kommentera

