Ambjörns eftervalsanalys

Alla möjliga människor verkar posta eftervalsanalyser. I hopp om att inte vara sämre tänker jag posta min egen eftervalsanalys. Ingen bitterhet*, överdriven rädsla för höger- och vänstermuppar eller krigsrubriker om att moderaterna är körda.

Bondeförbundet

Centern klarade sin plats. Precis som jag förutspådde var min stora favorit Wagenius totalt chanslös i personvalskampen, lite oavsett hur många platser C tagit, men det ser i nuläget ut som om Federley kommer in. Trots att partiet, om jag fattar det rätt, sett till i valbudget per röst, måste ha drivit en av de minst effektiva valkampanjerna i Sverige historia, fick de behålla sin plats och vi kan nog vara nöjda med att åtminstone en av de vettigare parlamentarikerna i EU kommer ifrån Sverige. Innan någon börjar bråka om FRA så vill jag bara påpekade att den gode Fredrik, så vitt jag vet, skött sig utmärkt i övrigt. Även om jag anser att misstänksamhet mot politiker är en dygd som vi absolut inte bör ge upp, så kanske vi kan släppa FRA-grejen med Fredrik såhär efter 7-8 år? Åtminstone tills det händer något motsvarande igen.

 

Lars Adaktussons parti!

Min enda kommentar är handlar om hans hår och kommer i form av en klassiker från Rally!.

 

Moderaterna

De drev en kampanj som verkar ha gått ut på att ”EU ÄR BRA EU ÄR BRA EU VILL VI HA!” och gjorde ett katastrofval. ”Duh!” Dagens lattedrickande EU-kramare till Moderater får mig att sakna Gösta Bohman.

 

Extremistpartierna (SD och F!)

Trots att de haft öppet mål genom att vara det enda större partiet som vill ta Sverige ut ur EU lyckades SD bara göra ett skapligt val. Precis när de lyckats hålla sig borta från järnrör och mer uppenbart korkade uttalanden i ett par månader lyckas deras ungdomsförbund släppa den här filmen. Jag har alltid tyckt att medias behandling av partiet varit lite partiskt, och att det har varit rätt löjligt att kalla dem rasister och nazister. Men det är seriöst svårt att kommentera den där filmen utan ganska rejäla kraftuttryck. Det går helt enkelt inte utan att bryta mot Godwins lag, så jag tänker helt enkelt låta bli. Det där är nog det obehagligaste jag sett ett svenskt parti släppa sedan F! hade sångstund 2005.

Som jag fattar det har dock SD svårt att ta sig in i någon vettig parlamentsgrupp och F! har ju inte direkt någon historia av att få något gjort. Kort sagt stör det mig en aning att vi skickat ett gäng extremister till Bryssel, men å andra sidan är jag ganska övertygad om att de inte kommer att lyckas ställa till med någon större skada. Jag tänker försöka följa deras aktivitet lite och se om de överhuvudtaget tar sig för något, men jag har ganska gott hopp om att det inte blir så illa.

 

Klassiskt liberala partiet

Vi ser ut att få ungefär 500 röster. Jag verkar få i krokarna av 50 personröster. Det är inte riktigt klart än, men det blir något sånt. Givet att valdeltagandet i Riksdagsval är  runt 85% istället för EU-valts 50% så är detta, räknat i procent av andelen som röstade, faktiskt en liten uppgång sedan förra riksdagsvalet trots att vi inte haft en valkampanj. Inför riksdagsvalet kommer vi bland annat göra följande:

  • Få en helt ny grafisk profil som kommer att börja användas inom kort,
  • Se till att hemsidan fungerar, uppdateras och faktiskt används.
  • För första gången ha genomtänkta strategier för sociala medier och kampanjande,
  • För första gången (tror jag) ha en kvinna med på vår valsedel,
  • Faktiskt ha en någorlunda anständig budget för valkampanjen.

Med minsta lilla flyt kommer vi vid riksdagsvalet att på allvar lämna Kalle Anka-storleken bakom oss. Jag tror att det kommer att bli jävligt kul. Vill du vara med och hjälpa till, dra ett mail till mig eller lämna en kommentar här så kontaktar jag dig.

 

Avslutande tankar

Precis som den goda Sofia konstaterat är det ideologi som gäller det här valet. Jag vill lägga till att EU-kritik verkar ha funka ok också, och då inte Centerns ”Vi ska minska EU:s makt fast unionen ska införa skarpare regler om miljö och annat som vi tycker är viktigt men i övrigt ska vi minska deras makt, ehh”-kritik utan riktig, hård och klar kritik. Den här snubben är för sjutton den största vinnaren i Europa! Jag tycker att det är synd att Piratpartiet åka ut, att F! kom in och att det inte finns något vettigt parti annat än möjligen Klassiskt liberala partiet som faktiskt står för att vi vill ut ur EU så fort som möjligt och dessutom inte består av en hög kommunister. Det positiva är dock att UKIP:s framgångar helt klart ökar möjligheterna att Storbritannien lämnar EU, vilket tillsammans med framgångar för EU-kritiker i en massa andra länder faktiskt också kan leda till att dessa lämnar. Det finns efter det här valet faktiskt hopp om att Europa slipper den våta trasa av regleringar, byråkrater och tillväxthämmande idiot som  EU faktiskt utgör inom 10-15 år. Även om det hände en del störiga saker i det svenska valet är jag med andra ord ändå ganska glad över valutgången totalt. Den är inte perfekt, men den lägger grunden för att vi slipper EU inom vår livstid, och det är något jag är oerhört tacksam för. Jag hoppas att jag kan dra mitt strå till stacken.

 

*Jag är ett stort fan av HAX i övrigt och han är en av mina förebilder, jag har även full förståelse för att piratpartister kan vara bittra. De har gjort mycket bra i EU, eller åtminstone hindrat mycket dåligt, och de förtjänade inte riktigt att åka ut baserat på deras resultat. Å andra sidan behövs det mer än sund politik för att få röster.

Kommentera

