Jämställdist, javisst!

Jag har länge tyckt illa om begreppet ”feminism”, mycket för att det används som någon slags kulturmarxistisk slasktratt uppblandat med vagt kränkande generaliseringar om män och allmänt vänsterflum.  Utifrån detta ser jag begreppet mer eller mindre som förstört, och är därför både glad och nöjd med att jag kan ersätta det med något bättre, nämligen ”jämställdism”. Programförklaring finns i länken ovan, men sammanfattningsvis betyder det hela att ”de båda könen ha samma värde, rättigheter och skyldigheter. Könsskillnader betraktas som både socialt och biologiskt betingade, kärnan skall vara likhet inför lagen och människors fria vilja måste få avgöra deras livsval.”

Anledningen till att jag tar upp det här nu är att det kommit till min kännedom, genom bloggen Genusdebatten, att den här artikeln tydligen sprids via sociala medier. Inskränkt småfet vit man som jag är kan jag inte intyga sanningen i spridningen då jag generellt sett helt enkelt ignorerar människor som postar för mycket dumheter på facebook, men det spelar egentligen ingen roll. Artikeln, och jag använder då den lösast möjliga definition av termen ”artikel”, handlar om ”De 20 smartaste svaren till jämställdister och rövhattar.” Eftersom jag inte visste att jämställdister var en allmän accepterad term får jag tacka för ett skäl gott som något att börja kalla mig för jämställdist. Det hela är uppbyggt ifrån att artikelförfattaren fått frågor som hon sedan ger svar på, med förslaget att andra människor ska kunna copy/paste det hela istället för att behöva tänka själva. Smart, tycker jag. Låt oss ta en titt på några av frågorna och svaren:

Fråga 1

Fråga: ”Kan du sluta klumpa ihop mig med alla män? Jag är faktiskt snäll!”

Föreslaget svar:
Det bitska svaret: INTE ALLAAAA MÄÄÄÄÄN.
Det pedagogiska svaret: En hävdar inte individualism när någon påpekar en struktur.

Min kommentar: Det här är ett av artikelns mest sansade svar. Jag önskar faktiskt ibland att det gick att prata sådär utan att folk blev upprörda, även när det kom till andra ämnen och utsatta grupper. Å andra sidan har jag en god uppfostran och är medveten om att det faktum att jag är lätt autistisk inte betyder att alla andra också vill kommunicera som mig varför jag försöker vara noggrann med att inte säga saker som sårar folk i onödan. Det är nämligen lätt att missuppfatta när feminister snackar om att män är våldsamma, utsätter kvinnor för sexuellt våld och i största allmänhet är ”rövansikten”. Det är i och för sig sant att vissa män (och kvinnor!) är skitstövlar, men det är ändå lite provocerande att bli inkluderad i skaran ”rövansikten” utifrån sitt kön. Notera till exempel att jag inte någonstans skriver att feminister är ett gäng rabiata galningar utan verklighetsförankring. Däremot anser jag möjligen att det kan finnas en viss överrepresentation inom vissa grupperingar inom feminismen. Till exempel alla som tar SCUM-manifestet på något slags allvar.

 

Fråga 2

Fråga: ”Tror ni inte att om ni istället lagt ner all denna tid på att studera något räntabelt likt ingenjörsstudier eller IT så skulle ni kunna ha en tangibel påverkan på lönegapet mellan kvinnor och män?”

Det bitska svaret: Tror du inte att om du ägnade din tid åt andra saker än att vara sexistisk så hade vi haft ett mer jämställt samhälle?
Det pedagogiska svaret: Kvinnokamp och klasskamp går hand i hand. Feminismen arbetar inte för att alla kvinnor ska kunna starta egna företag, feminismen arbetar för att alla människor ska ha lika rättigheter och möjligheter, oavsett situation och position.

Min kommentar: Jag har ingen aning om hur svaret hänger ihop med frågan.

 

Fråga 3

Fråga: ”Du hatar män.”

Det bitska svaret: Nej, jag hatar bara dig.
Det pedagogiska svaret: Generellt är feminismen kritisk mot stereotypa könsroller. Alltså ogillar jag inte män, utan mansrollen och de maskulinitetsnormer som finns i den. Dessa normer, socialt inlärda beteenden, kan vara saker som misogyni, våldtäktskultur, våldsbejakande, machokultur etc. Att hata maskulinitetsnormer är inte samma sak som att gå runt och hata män i allmänhet, även om det självklart också händer.

Min kommentar: Frågan är inte en fråga, utan ett påstående. I övrigt så la jag in en fetmarkeringar. Varför är det självklart att gå och ”hata män i allmänhet” lite då och då?

 

Fråga 7

7. ”Du har fula glasögon och Sverige är ett av de mest jämställda länderna som finns, så sluta gnäll.”

Det bitska svaret: Tack för din kommentar, jag ska skriva ut den och hänga upp den på väggen.
Det pedagogiska svaret: Sverige är inte längre världens mest jämställda land. Vi har tyvärr halkat efter ganska rejält, från 1:a till 14:e plats. Sverige är dessutom det land där klyftorna ökar som allra mest just nu.

Min kommentar: OECD-undersökningen som länkas till handlar om inkomstskillnader i allmänhet, inte mellan kön. Enligt den enda rankingen jag hittade på 20 sekunders googlande som faktiskt handlar om inkomstskillnader mellan könen är vi fortfarande i topp. För vidare användning, jämför jämlikhet och jämställdhet.

 

Fråga 8

Fråga:  ”Håll God Ton™.”

Det bitska svaret: Lärde du dig det i Flashbackskolan eller?

Det pedagogiska svaret: Nej.

Min kommentar: Om man inte lyckas hålla en trevliga ton än på flashback kanske man bör överväga hur man kommunicerar.

 

Artikeln ovan är alltså ett bra exempel på varför det blir svårt att ta termen feminist på allvar. Det betyder dock inte att alla feminister saknar förmågan att hålla god ton, argumentera sakligt eller skilja på jämlikhet och jämställdhet. Under min tid på jorden har jag sett likaledes kassa texter skrivna av alla möjliga typer av människor, men det betyder inte att jag tänker dra alla över en kam. I övrigt vill jag tillägga att artikeln innehåller en hel del ganska roliga gif-bilder, så den kan vara värd ett besök.

4 thoughts on “Jämställdist, javisst!

  1. Jag har också alltid ogillat begreppet feminism. Speciellt eftersom lite allt och alla använder det på olika sätt: T.ex så kallar ju sig Fredrik Segerfeldt, Gudrun Schyman och Paula Bieler det från tre helt olika perspektiv. Sen står jag bakom punkterna som jämstäldism tar upp. Men tycker ändå det är bättre att bara kalla sig liberal då det inkluderar lika rättigheter och skyldigheter i lagen mellan könen: Sen har jag inget problem om att gäng rabiata feminister skulle starta ett bolag ihop där de bara tar in kvinnor och nekar män plats i styrelserummen även om jag skulle tycka det vore sinnesjukt som utomstående. Sen kan jag dessutom se en del sammanhang att företag själva väljer att ha ungefär 50/50 av könen på en mindre arbetsplats med väldigt positiv gruppdynamik. Men om man inte vill det så ska man självfallet inte tvingas men då kanske det inte alltid blir så bra resultat för företaget.

  2. Ping: Reaktioner på min debattartikel | Ambjörn Hedblom

Kommentera

