Reaktioner på min debattartikel

Det har inte ens gått ett dygn sedan min debattartikel publicerades och redan har det kommit ett gäng reaktioner. Här är några av dem:

1. Räkna de retoriska fulknepen och härskarteknikerna

  • ”Intressant att det är just män som försvarar andra män” – Argumentum ad verecundiam (argumentet giltighet bedöms efter vilken auktoritet utsändaren har.)
  • ”Alltså jävla sopa, fan vad sämst du är.” – Personangrepp
  • ” Vill bara påminna dig om att du är en man Johan” – Från en kommentator i kommentatorsfältet till en annan. Oklart vad han vill, men gissar på någon sorts Guilt by association.
  • ”Alltså det där ”smug smile” Ambjörn sportar gör att jag knappt orkar läsa artikeln.” – Vettifan om det ens är ett argument för något, men det gör mig lite stolt så jag tar med det ändå.

2. Andra svar att notera

  • ”Tack för ditt bidrag till patriarkatet. Vi ha mottagit din snubbiga ”det var inte jag” och bekräftar att det är just du när du inte kan se att det kan ha med just det patrialkala strukturen att göra att män jobbar fem procent mer än kvinnor.”

– Jag vet att det jag nu tar mig till antagligen är en härskarteknik, och jag stavar själv som en kratta, men visst är det kul när en feminist stavar ordet ”patriarkala” fel? Jag vill även tydliggöra att jag inte nu, och aldrig någonsin, kommer anse mig medskyldig till vad andra människor av mitt kön har tagit sig för genom historien utifrån det faktum att jag är man. Jag tror inte på arvsynd.

I övrigt vill jag hänvisa till ett tidigare inlägg:  ” Det är nämligen lätt att missuppfatta när feminister snackar om att män är våldsamma, utsätter kvinnor för sexuellt våld och i största allmänhet är ”rövansikten”. Det är i och för sig sant att vissa män (och kvinnor!) är skitstövlar, men det är ändå lite provocerande att bli inkluderad i skaran ”rövansikten” utifrån sitt kön. Notera till exempel att jag inte någonstans skriver att feminister är ett gäng rabiata galningar utan verklighetsförankring. Däremot anser jag möjligen att det kan finnas en viss överrepresentation inom vissa grupperingar inom feminismen. Till exempel alla som tar SCUM-manifestet på något slags allvar.”

3. Det absolut bästa svaret:

”Man blir ju mörkrädd. En ödmjuk önskan om att alla män inte ska behöva anklagas för vad en extrem minoritet män gör bemöts med ”kräkts i munnen”, ”jävla sopa” och luddiga argument om att alla män visst är skyldiga eftersom de är en del av mansnormen.

Dylika argument och retoriska grepp riktat mot vad som helst annat hade varit rasism, kvinnohat eller homofobi, men när det goda hatet stämmer upp i klagosång så ljublar alla.

Snarlikt påstående: Invandrare är överrepresenterade inom våldsbrott. Med feministers logik är det fullt legitimt att anklaga samtliga invandrare för vad den lilla minoritet gör. Jag antar att det finns en kultur hos invandrare som inte är tillräckligt avståndstagande till våld? Obehaglig världsbild!”

 

Jag tog medvetet bort namnen från citaten, vill någon ha med namnet får de gärna höra av sig så lägger jag dit dem. Slutligen vill jag konstatera att jag till min stora förskräckelse inte  utsatts för någon form av näthat som är ens i närheten av vad som dagligen förekommer vid lägre nivåers onlinepoker eller för den delen diverse datorspel på nätet. Jag är lite besviken.

 

 

2 thoughts on “Reaktioner på min debattartikel

  1. Hej igen. Asså, kunde de rabiesfeminister inte komma med något bättre än massa personangrepp och icke argument ? Trodde åtminstone att de kunde hänvisa till någon falsk akademisk studie. Ja fina näthatet är alltid ok då man hatar män, borgare, hetrosexuella och allt inom den gruppen. Så du har fått mindre näthat än vad du får i poker:P Hmm det låter ologiskt att du inte fått något näthat med tanke på hur klimatet är på den politiska arenan. Vill inte veta vad de skulle ställa till med om Fi fick inflytande i en Rödgrön rosa regering.

  2. Ping: Gästinlägg: Vem har jag kränkt? | Genusdebatten

Kommentera

