Jag tycker att en del kulturer är bättre än andra

Tydligen har det i Norrköping upptäckts ett stort antal fall av könsstympning. Det slår mig att jag har mycket svårt att förstå hur sjutton någon kan få för sig att göra så mot barn. För att återknyta till debattartikeln jag skrev så är det här ett tydligt exempel på att ett helt gäng personer betett sig som skitstövlar. Kulturer, definierat som socialt överförda levnadsmönster, kan rimligen vara bra eller dåliga. En kultur är inte heller nödvändigtvis allomfattande för en religion, ett land eller en nation.

Jag tycker att det står klart att den kultur som förespråkar könsstympning av barn är en dålig kultur och inte hör hemma i Sverige eller något som helst civiliserat land. Att det dessutom verkar ha varit någorlunda omfattande är allvarligt, men jag både tror och hoppas att det är en väldigt liten minoritet som står för den typen av beteende.

 

 

3 thoughts on “Jag tycker att en del kulturer är bättre än andra

  1. Ajaabaja. Sådana saker får man inte säga. Fy skäms. Näe skoja bara, helt klart ska få kritisera andra kulturer. Vissa är helt enkelt bättre en andra. Jag tycker t.ex att den Västerländska är överlägsen många kulturer. Det har ingeting med att vi har en vit hudfärg utan helt enkelt för att vi haft någorlunda marknadsekonomi, upplysning och yttrandefrihet under väldigt lång tid.

  2. Ja, hade det inte varit för upplysningen hade det nog varit massa muslimer som satt i Afrika och Mellanöstern och skakade på huvudet åt alla konstiga och gammaldags seder i Europa.

  3. Enligt värdenihilismen och kulturrelativismen finns inga kulturer som är bättre eller sämre. Inte heller har vår blivit bättre därför att vi förbjöd rådbråkning (stympning vid avrättning) år 1835. Det är enligt värdenihilismen vidskepelse, övertro och godtyckligt tyckande, att säga att något är bättre idag. Det finns inga objektiva värden!

    Värdenihilismen (makt = rätt) var dogm i både Adolfs och Josefs riken.

Kommentera

