Hur mycket kan skatten sänkas på en mandatperiod?

Jag vill på sikt ha ungefär 20% platt skatt, jag tycker det är rimligare att det offentliga tar 20% av ens inkomst än nuvarande skattetryck någonstans norr om 40%. Det är dock viktigt att staten balanserar sin budget och inte drar upp en större statsskuld. Låt oss därför ta en titt på hur statens budget ser ut nu och hur den skulle kunnat skäras i. Här kan man hitta statens utgifter respektive inkomster.

statens utgifter

statens inkomster

Noterbart är alltså satt staten för 2014 räknar med att gå back strax under 45 miljarder. På utgiftssidan finns det dock ett par saker vi kan börja skära i direkt. Först och främst vill jag att vi tar bort allt statligt bistånd, det borde kunna försvinna inom en mandatperiod. Dels tycker jag av moraliska skäl att människor själva ska få bestämma om de vill skänka bort pengar, men framförallt tyder forskning på att statligt bistånd inte är ett effektivt sätt att minska fattigdom.[1] Där åker strax under 32 miljarder i ett svep. Går vi ur EU kan vi dessutom öppna upp möjligheterna till handel med U-länder, vilket faktiskt skulle hjälpa dessa betydligt mer än ineffektivt bistånd.

Därefter har vi 12 miljarder i kulturstöd. Jag tycker personligen att kulturstöd verkar löjligt, är kultur bra så finns det någon som vill betala för det och om den är dålig bör vi inte tvingas betala för den. Det finns rimligen en del i den här posten som tar längre tid att avveckla, till exempel underhåll av kyrkor och sånt, men konservativt räknat bör det hela kunna sänkas till 2 miljarder över en mandatperiod. Då har vi sparat 42 miljarder.

Därefter går strax under 38 miljarder till EU. Vi får dock tillbaka lite pengar, så nettoflödet är bara strax över 25 miljarder från Sverige till EU. Går vi ur det hela och ersätter det med mellanstatliga handelsavtal kan vi spara in det. Bara för att vara konservativa räknar vi med att 5 miljarder försvinner i övergångskostnader relaterat till att ersätta EU med dessa handelsavtal. Då har vi sparat 62 miljarder, och plötsligt är budgeten på plus.

Får man tro SCB är det generellt sett lätt att få jobb efter högskolestudier, men resultaten varierar i hög grad mellan vilken utbildning man tagit. Inom området ”övrig humaniora och teologi” hade bara 78 procent ett arbete tre år efter avslutad examen. Varför inte lägga ned de utbildningar som i minst utsträckning leder till arbete? Utbildning och universitetsforskning samt studiestöd står för över 80 miljarder av statens utgifter, varför en minskning av det området med endast en procent leder till ytterligare över en miljard i sparade skattepengar. Det är rimligen inte många som tror att landet skulle må sämre om vi utbildade lite färre genuspedagoger eller filmvetare.

Där är 63 miljarder sparade och därmed skulle statens underskott vara utraderat och nästan 20 miljarder kunna gå till sänkta skatter utan att någon, förutom ett gäng tjänstemän och några kulturarbetare, alls skulle lida av det. 20 miljarder i skattesänkningar motsvarar, om jag inte räknat helt fel, ungefär 2,5 procent av statens skatteinkomster på strax över 800 miljarder. 63 miljarder skulle motsvara en sänkning på strax över 7,5 procent.

Utöver detta finns en hel rad poster där det eventuellt skulle gå att spara, varför får kommuner över 93 miljarder i bidrag av staten varje år? Varför får näringslivet mer än fem miljarder, ”regional tillväxt” nästa tre miljarder och varför är posten ”Areella näringar, landsbygd och livsmedel” på över 15 miljarder? Är alla dessa pengar verkligen väl använda?

Även ett år som detta, när den lagda budgeten inkluderar ett underskott på över 40 miljarder kronor, skulle det alltså gå att spara in underskottet och göra plats för skattesänkningar utan att det faktiskt drabbar vanliga människor eller förstör vår ekonomi. Detta genom att låta staten koncentrera sig på det den ska, och sluta slänga pengar på dyra kulturprojekt, EU och internationellt bistånd som faktiskt inte fungerar.

 

 

[1] Läs gärna boken, kostar bara en femtiolapp och var faktiskt väldigt bra. Normalt sett tycker jag att den typen av litteratur är rätt tråkig, men den här kan jag rekommendera.

 

5 thoughts on “Hur mycket kan skatten sänkas på en mandatperiod?

  1. Intressant. Har väll också tänkt i de banorna vad som skulle kunna dras ner på och avskaffas i statsbudgeten. Håller väll med om allt även om jag kanske skulle vilja ha kvar 5 miljarder till internationellt bistånd i en övergångsperiod för extrema händelser. Det jag vill lägga till som kan sparas på med än gång är standarden på svenska fängelser som är rena hotellen och semesterresorna för kriminella, läste på något ställe att det kostar 6500 kr per dygn och intagen. Varför ska det behöva kosta så mycket plus att de ska få restaurangmat ? Sen skulle det vara väldigt intressant vad kostnaden är för hela rättsväsendet med domstolar, åklagare och polisutredningar på alla offerlösa brott som narkotika, sexköp, hets mot folkgrupp, och annat trams ? Sen sist men inte minst alla onödiga myndigheter som verkar existera för sin egen skull hittar man nog 10-20 miljarder per år. Sist men inte minst Arvsfonden som dels kostar att driva som myndighet men också där folks pengar går till särintressen istället för samhällsintresset. Vet att den samlat på sig över 5 miljarder och kommer in en halv miljard varje år.

    Sen kan vi även sälja ut alla kommunala och statliga bolag när det är bra marknadsläge. Betalar över 22 miljarder per år nu i ett lågränteläge.

  2. Ambjörn: Absolut. Det håller jag med om. Det kan ta en viss tid att gå igenom det. Men kan det ju vara värt att det kommer fram, vad jag läst på din blogg så verkar ju du vara både ihärdig och intresserad så det skulle du ju kunna göra även om det inte är någon som tror att du ska göra det idag eller imorgon även om folk skulle bli glada då:). Annars kan du ju be dem någon annat i Liberala partiet att göra det ? Mitt intryck av det jag läst om medlemmar i partiet och andra som som är medlemmar i partiet och bloggar verkar ju vara att de är väldigt kunniga men inaktiva tyvärr:P

  3. Har en lista på saker jag ska gå igenom, förhoppningsvis hinner jag med det men det finns så mycket annat kul. Råkar du komma ifrån Mellansverige ska vi starta upp distrikt för Uppland/Gävleborg/Dalarna om en vecka eller något, du är välkommen om du känner för det.

    • Jadu. Finns mycket att göra och mycket annat som är roligt. Tack för inbjudan, men nej tack just nu:P. Har funderat en hel del under försommaren senvåren på att börja engagera mig partipolitiskt. Har haft kontakt med LP Irl två gånger tidigare. En gång 2007 då jag slöt upp på deras första maj demonstration 2007 som både var trevlig/seriös även om jag tycker folket var lite flumigt som då medvetet klädde sig som om de var AFA aktivister. Sen träffade jag på några från partiet i valrörelsen 2010 på Kungsportsplatsen som stod och delade ut saker. Dom verkade både trevliga och seriösa. Sen efter valet 2010 tappade jag gnistan litegrann. Verkar vart rätt så dött på olika sidor sen om partiet det senaste året då jag haft ett väldigt starkt intresse. Verkar heller inte vara någon aktivitet vad jag sett, men visst då kan man ju fråga sig ja men vad gör jag själv för att göra världen frihetligare ?

      Bor i Stockholm och vet att Liberala partiet har avdelning här och kommer hålla ett öga på dem. Men har jag varit feg/pragmatisk i de senaste riksdagsvalen och INTE vågat rösta på partiet även om de stått mig närmst åsiktsmässigt utan röstat på en liberal kandidat i Centerpartiet respektive Folkpartiet bara för att säkra Alliansmajoritet.

      För några veckor bestämde jag mig om jag skulle gå med i Liberala partiet som jag kanske delar mest visionsmässigt eller Centerpartiet som jag gillar mest i Riksdagen. Blev Centerpartiet då jag känner att partiet har en starkare organisation och är ett etablerat parti som har politik inte bara för Rikspolitiken utan även Kommunal och landstingsnivå där det finns mycket att liberalisera. Men också för att det är väldigt viktigt just nu att inte bara driva på nya frihetsreformer utan även försvara sig föra att det inte ska bli något slags rödrosagrönt styre som förvärrar samhället. Jag tror därför att det behövs fler starka krafter inifrån de etablerade partierna för att påverka friheten. Sen vet jag ju att det finns väldigt många frihetskämpar inom Centern speciellt i Stockholmsdistriktet. Träffade på en hel del vanliga partimedlemmar i EP valrörelsen också som verkade både trevliga och plus att jag gillar deras öppna partikultur. Så jag har precis blivit medlem i Centern och tänker ge partimedlemskapet en rejäl chans. Däremot kommer jag hålla noga koll på LP samtidigt och se hur utvecklingen går.

Kommentera

