Fiske och nationalromantik mellan Jämtland och Härjedalen

Den senaste veckan har jag varit och fiskat i Sölvbacka strömmar, bland myggor, knott och fantastiska soluppgångar. Att nattfiska på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen är en upplevelse i sig, och även om  det ska erkännas att jag fick fler myggbett än stora harrar och öringar så är det fantastiskt roligt att köra även mindre fiskar på flugspö. Att varje dag äta rökt fisk  förstör inte heller upplevelsen. Min far och kusin är fiskare av den sorten som skulle kunna få kilosöringar i ett kliniskt rent badkar inspirerade också. Här är en bild på vårt matbord, som vi kärleksfullt kallar ”Bistro Brum”, namngett av min kära kusin som jobbar med reklam.

20140713_201210

 

Dukningen kan möjligen vara under viss kritik, men i övrigt var det en av de bättre middagarna jag ätit.

 

Vissa delar av vårt fosterland är faktiskt fantastiskt vackra.

20140716_234016

Inte heller ska man underskatta vad naturen gör för aptiten. Med en kaffepanna som inte gjorts ren i annat än å-vatten sedan 1990-talet, Bullens pilsnerkorv över öppen eld och en tillfällig gaffel gjord av trä kan tillagas ett kvällsmål som knappast skulle ge applåder på en restaurang hemma eller ens en vanlig vardagseftermiddag, men serverat vid en eld ute i naturen någon gång halv två på morgonen är det få saker som kan slå det.

20140716_235553

 

En annan detalj jag lagt märke till är att det knappt går att kasta en sten utan att hitta någon form av fornlämning, fantastisk naturupplevelse eller minnesmärke. Den mest kända, som jag besökte förra året, är nog Krankmårtenshögen. En gammal gravplats som både är väl bevarad, vacker att titta på och beläget väldigt trevligt med vattenutsikt. Ska man ändå bli begravd någon gång vågar jag påstå att få ställen skulle vara trevligare än detta. Det absolut mest intressanta och kanske häftigaste var dock ett minnesmärke över en flottare som jag tyvärr inte kan hitta någon information om på internet.

20140715_004704

 

Platsen var på det hela taget alltför spöklik för att jag skulle våga titta omkring och ta en närbild, varför jag inte riktigt vet vad inskriptionen säger, men den ska enligt vad jag hört vara i trakterna av hundra år och ha upprests till minne för en flottare som drunknade vid den kanske vackraste sträckan av älven. Det är tur att man lever nu, snarare än för hundra år sedan, jag hade aldrig klarat det hårda arbete våra förfäder gjorde för att bygga upp det välstånd vi lever i idag.

 

20140715_020542

Avslutningsvis hittade jag ett foto på en soluppgång över älven. Varken min fototalang eller mobilkamera kan göra den rättvisa. Jag tror minsann att Henrik Sundholm eller någon med liknande begåvning får masa sig upp norrut vid tillfälle.

 

I övrigt var myggen ok, men det finns någon form av mindre flygfä som jag inte känner till namnet på men som bits utav bara helvete. Dessa fanns i ett överflöd värre än någonsin. Efter första dagen meddelade jag min kära fästmö via SMS att dessa odjur, fortsatt kallade ”småjävlar”, var helt galna för året och att min hand hade ett 20-tal bett. Hon undrade varför jag inte hade myggmedel. Dag två klagar jag ännu värre, då jag börjar känna att mitt hat för dessa småjävlar är värre än vad som kan vara rimligt för en vettig människa. Jag tvingar använda myggmedlet. Detta håller myggen borta utan större problem, men småjävlarna verkar se det hela mer som en provokation än något annat och blir värre än någonsin. Det är då jag upptäcker att min far verkar ha högre toleransnivå för myggor än de flesta. Myggstickan jag lånat ur hans ryggsäck är gul, ser lite konstig ut och vid närmare inspektion visar sig den sig dels vara mer eller mindre oanvänd. Vidare beskrivs den som ett ”bekämpningsmedel klass 3” och är ”bäst före 1992″…

Överlag tycker jag att det är väldigt trevlig att semestra på en fäbo bredvid ett trevligt fiskevatten. El, rinnande vatten eller telefonmottagning är liksom inte nödvändigt när det finns rökt öring, en vacker natur och ett ordentligt snickrat utedass. Billigt är det också, klart något att rekommendera.

 

Kommentera

