Miljöpartiet, Israel och Noad Lahat

Jag är inte mer än översiktligt insatt i Israel/Palestina-konflikten. Min syn på det hela har länge varit att båda sidor verkar gå över gränsen för anständighet lite då och då, men att Hamas tenderar till att vara en miljon gånger värre än Israel. Utöver detta tycker jag att skapandet av Israel i sin moderna form verkar ha skett ganska klumpigt. Mina sympatier har dock alltid legat hos civilbefolkningen i Palestina och hos Israel. Jag har, kort sagt, aldrig tvekat när det kommer till åsikten att Hamas är jordens avskum. Historiskt sett har min analys av situationen sträckt sig till ”Jag håller på den sida som inte gömmer vapen under dagis och använder barn som mänskliga sköldar”. För några dagar sedan postade en bekant även följande bild på facebook. Tycker den kan sammanfatta det hela, även om Hamas är hundra gånger större skitstövlar än den israeliska sidan som endast lite då och då gör klavertramp.

10527390_801530046532025_7139032413182482082_n

På senare tid har det dock varit populärt inom vissa grupper på vänsterkanten att i media gå och ut visa vilka oerhörda muppar man är genom att slänga ur sig helt absurt hatiska grejer om Israel. Den senaste är den här artikeln om någon, vad det verkar, lätt förvirrad miljöpartist som kläcker ur sig en del konstigheter.

Han har bland annat skrivit att det behövs ett globalt krig mot Israel och liknat Israel vid en sinnessjukdom.

Joakim Larsson, ordförande för Miljöpartiet i Västra Götaland, säger att han har stor förståelse för att det är en fråga som väcker upprörda känslor.

– Sedan har han uttryckt sig hårt vilket inte är bra och vi ska prata med Jerker om det, säger han.

Så här förklarar Jerker Nordlund sitt ställningstagande:

– Israel har tagit en position där man vill vara med i det internationella samfundet och kallas en demokrati. Samtidigt beter man sig så här. Vi måste på ett globalt plan sätta in samma medel som Israel använder mot Gaza. Genom handelskrig och bojkott kan vi visa att det här kostar. Det behövs att vi går in och markerar. Jag vill att statsbildningen upphör, eftersom den är byggd på delvis stulen mark på religiös grund. Jag är för en skyndsam och fredlig nedmontering av staten Israel.

En kommunalpolitiker säger alltså följande:

1. Avskaffa staten Israel.

2. Israel är en sinnessjukdom.

3. Han vill ha ett globalt krig (!?) mot Israel. Då jag inte har originalkällan tänker jag ge honom benefit of doubt och hoppas att det bara är handelskrig han menar.

Därefter har hans chef ”stor förståelse för att det är en fråga som väcker upprörda känslor”. Hur sjutton tänker människan? Hade en medlem i Liberala partiet som bestämt sig för att representera partiet genom att ställa upp i allmänna val på våra listor gått ut och på allvar, utan minsta möjlighet att få det till ett skämt eller dylikt, kallat en demokratisk stat för en sinnessjukdom och framfört åsikten att den bör utplånas i ett globalt krig hade jag inte ”haft förståelse för hans upprörda känslor”. Jag kan, någon gång vartannat år när jag blir riktigt upprörd, skälla rätt bra på människor och den skitstorm jag skulle släppa lös över honom hade, passande nog, haft bibliska proportioner.

Feministiskt initiativ är inte bättre i frågan, precis som Torbjörn Jerleup skrev om för någon vecka sedan. Hans blogginlägg är faktiskt mer än lite skrämmande.

I övrigt önskar jag fightern Noad Lahat lycka till på helgens UFC-gala, efter matchen tänker han åka hem till Israel och slåss där istället för i UFC-ringen.

Lahat served for three-and-a-half years in the Israeli army as part of a paratrooper unit. His mother (intelligence) and father (special forces) are former generals. His friends, whom he served with before pursuing a career in MMA and now work in high fields, are steadying themselves back in Israel. They have all been put on warning to be ready. When the call officially comes, they will step out of their everyday lives and re-enter the war block.

”About 90 percent of the people in Israel [make a career out of the military],” he says. ”When I go back my friends are doctors and lawyers, and when they need us they just call us and we all pack our bags, leave our family and go to fight.

Oavsett vad som händer på lördag önskar jag Lahat lycka till på söndag och framåt, och hade jag varit religiös hade jag nog till och med bett en stilla bön.

Avslutningsvis vill jag posta den här bilden från det Israeliska försvarets facebooksida. Tycker det säger det mesta om vilken sida som faktiskt slåss för människors liv och säkerhet och vilken sida som slåss för att döda och utrota den andra.

10535613_818716964817842_7951847694922957114_o

 

One thought on “Miljöpartiet, Israel och Noad Lahat

Kommentera

