Pride och sånt

När jag såg bilder från Pride brukade jag tycka att det var lite väl mycket naket för min smak. Jag har egentligen inget emot det, men det kändes konstigt med så mycket hud, läder och suggestiva rörelser i det offentliga. Det har dock slagit mig under årets rapportering att många av de som visar sig halvnakna är väldigt vältränade, så det är klart att de vill visa upp sig. ”If you’ve got it, flaunt it”, så att säga. Rosa kaninöron och tight sittande kalsonger kanske inte är den utstyrseln jag skulle valt om jag försökte normalisera något, men alla har vi vår egen smak. De flesta som är med där verkar ha kul, och det är trots allt det viktiga.

Jag har vänner och bekanta av alla de vanligaste läggningarna samt ett gäng ovanliga som jag inte riktigt satt mig in i detaljerna om. Deras läggning är dock inget jag riktigt bryr mig om, jag tycker om dem för att de råkar vara trevliga människor som jag får ut något av att interagera med. Vad någon råkar tända på har inte jag med att göra. Jag hoppas att de hittar någon, eller till och med några, som de får ut vad de vill av. De praktiska detaljerna är jag inte särskilt intresserad av, även om jag som en god medmänniska gärna lyssnar om en vän vill berätta något.

Nu kanske någon börjar invända att det här faktiskt är viktigt frågor och att vi alla måste kämpa för dem. Jag håller med, det är jätteviktigt att göra lagstiftningen könsneutral, ta bort äktenskapsbalken och ersätta med privaträttsliga kontrakt, tillåta mer kreativa familjebildningar och i största allmänhet ta bort staten ur sovrummet. Det är också viktigt att förbättra säkerheten i samhället så att ingen, oavsett läggning, behöver vara rädd för att få spö eller utsättas för andra brottsliga angrepp. Staten borde dessutom dra in allt bistånd till länder som förföljer människor på grund av deras läggning, etnicitet eller kön. Vi bör även öppna upp för helt fri arbetskraftsinvandring samt luckra upp arbetsrätten så att människor som förföljs kan komma hit och jobba om de inte längre har det bra i sina hemländer. Detta gäller dock för alla, inte bara människor med en viss läggning.

För liberaler är termen ”Lev och låt leva” bekant, och det tycker jag är relevant här. Jag har samma inställning till bögporr som till Bingolotto, om någon gillar det så är det trevligt att de kan syssla med det, men jag vill personligen helst inte behöva titta på det. Det är också det som är det fina med att leva i ett fritt samhälle, folk får hålla på med vad de vill.

Kommentera

