Rätten till sin egen kropp

Jag fick in en till debattartikel idag. Den handlar om rätten till sin egen kropp och vad det rent praktiskt betyder. Börjar få lite ordning på hur man skriver debattartiklar nu tycker jag, är riktigt nöjd med den. Såhär avslutas den:

Jag säger inte att du ska röka på, spela in porr, tatuera dig, sälja sex eller bli surrogatmoder, men jag säger att om du vill göra det så borde ingen politiker ha rätt att hindra dig. Det är din kropp, ditt ansvar och din frihet att ta konsekvenserna av ditt handlande. Varken politiker, släktingar eller någon annan har rätt att bestämma över den.

One thought on “Rätten till sin egen kropp

  1. Bra artikel som sammanfattar den personliga integriteten. Viktigt som du säger att göra skillnad på vad lagen säger som ska vara neutral. T.ex alla ska ha rätt att röka på ! Däremot kanske jag ändå försöker påverka min kompis genom information att han inte ska tända några jointar då han inte mår bra av det.

    En liten fundering bara. Varför använder du ordet ”Hen” plötsligt ? Var ju mycket bättre med ordet vedebörande som du själv använde anser jag också många andra.

Kommentera

