Replik cannabisdebatten

SVT-Opinion verkar inte vilja ta in min slutreplik i Cannabisdebatten, så jag postar det här istället:

En Magnus Callmyr har skrivit en replik på mitt debattinlägg om fördelarna med att legalisera cannabis. Rubriken är satt till ”Narkotikapolitik ska bygga på fakta och vetenskap” vilket är ironiskt då han inte hänvisar till någon som helst forskning, vetenskap eller fakta som talar emot min tes. Detta tyder dock på en viss intellektuell hederlighet, för vilken jag gratulerar honom. Finns det ingen fakta att backa upp något med bör man inte heller försöka uppfinna sådan, då det inte längre fungerar i internetåldern.

Den gode Callmyr skriver som följer: ”Legalisering och satsningar på behandling ska avskaffa onödigt lidande med mera. Det låter bra, men om det fungerar vet vi inte förutom det självklara i ökade skatteintäkter om försäljningen legaliseras.” Om det nu är så är detta ett utmärkt argument för en legalisering. Känner vi bara till positiva effekter av något är det rimligen något vi bör anamma.

Han gör dock en viktig poäng. Den korrelation mellan avkriminalisering och de fantastiska samhällseffekter i form av räddade liv, sparade skattepengar och minskad brottslighet som jag pekar på är inte i sig ett bevis för en kausalitet. Det kan ju faktiskt finnas andra faktorer. Jag vill dock ödmjukt hävda att en stark korrelation mellan dessa framgång och avkriminalisering/legalisering, en plausibel teori om hur dessa hänger ihop samt en avsaknad av allvarliga invändningar mot teorin talar sitt tydliga språk. Vi bör därför anta att det även finns ett kausalt samband tills adekvata motbevis presenteras.

Albert Einstein ska vid något tillfälle definierat galenskap som ”att göra samma sak gång efter annan och förvänta sig ändrade resultat”. Då vi testat det här med förbud och hårda straff under ganska lång tid nu, och trots detta som Callmyr själv konstaterar ser att problemen bara ökar, är det då inte dags att prova något nytt?

Jag skulle bli fantastiskt glad om vår narkotikapolitik börjar byggas på fakta och vetenskap, då skulle cannabis vara legaliserad innan Kalle Anke och det är mycket möjligt att vaporizer skulle bli årets julklapp.

Kommentera

