Valbetting: FI drar ganska dött

Förutom att Unibet sänkt oddsen på att FI ska hamna under 4 procent till 1.14 (om du satsar en hundring vinner du 14 kronor) har även ”Boten Ada”, som förutser riksdagsvalet statistiskt, gått ut med att FI ligger riktigt pissigt till. Skönt tycker jag, som satte ett par skapligt stora bets på att FI skulle åka ut på mellan 1.9 och 1.95 gånger pengarna. Synd att jag inte fick in mer innan oddsen började sjunka. Såhär skriver människorna som driver boten:

”Kommer Feministiskt initiativ in i riksdagen? Nej, det skulle vara en skräll av sällan skådat slag. Sannolikheten att det ska hända är mindre än fem procent.

Det som talar för partiet är att det fortfarande är vanskligt att göra prediktioner på ett litet parti som vi har så lite historisk data på. Det tillför ett osäkerhetsmoment. Och väldigt osannolikt är trots allt inte samma sak som omöjligt.”

Om det där faktiskt stämmer är alltså FI utanför riksdagen för 1.14 gånger pengarna fortfarande ett bra bet. Jag har suttit och jagat andra intressanta bets ett tag. Jag gissar att Centern över 4 procent för 1.25 är ett anständig bet då både jag själv och boten anser att det är rätt nära en säkerhet att de kommer in. Bra opinionssiffror, jättelik valbudget och så vidare borde betyda att chansen att komma in är betydligt större än 3/4. I övrigt har jag inte sågat Centern tillräckligt ofta på slutet, jag börjar få en och annan friend request från CUF-människor på Facebook igen. Jag bör därför nämna att det är pinsamt dåligt att inte ta åtminstone 10% med en valbudget på 70 miljoner eller vad det var snack om att de hade. Hursomhelst slängde jag in ett halvstort bet bara för att jag tror att det finns lite värde där.

Kristdemokraterna över spärren står i 1.4 gånger pengarna. Sitter och funderar på om det är ett bra spel, lutar åt det, men har inte vågat lasta in pengar än. Behövs mer research.

Jag gjorde även två småbets på V+S+MP som regering för 2.5 gånger pengarna och hedgade med Reinfeldt som statsminister för 4 gånger pengarna. Det är möjligt att det biter mig i arslet om Vänsterpartiet viker ned sig i regeringsförhandlingar, men jag tror att det är väldigt hög sannolikhet att något av alternativen träffar.

Andra bets jag tittar på men inte bestämt mig för är Sverigedemokraterna under 10.5 för 3.5 gånger pengarna, boten indikerar att det är ett bra spel och jag är inte helt såld på allt snack om att de ”alltid underpresterar i opinionsundersökningar”. Även om de inte gjort bort sig ordentligt i valrörelsen än har de inte heller fått så mycket uppmärksamhet. Jag måste tänka mer på det här, men det lutar åt ett värdebet på under här.

 

Jag glädjer mig även över att ett litet bet på att ingen partiledare kommer att avgå innan valet från i Juli (1.22) verkar gå in och att mitt långskott för 50 kronor på S+M som regering för 350 gånger pengarna på en femitiolapp nu är nere i 16 gånger pengarna. Måste tacka HAX för den.

 

One thought on “Valbetting: FI drar ganska dött

  1. Ping: Valbetting: Mindre än en vecka kvar | Ambjörn Hedblom

Kommentera

