Bubb.la, Nyheter idag och allt sånt.

Jag har både donerat en tusenlapp eller så och jobbat en del med de liberala nyhetssiten Bubb.la. Nu på slutet har det haglat rasistanklagelser utifrån att det länkats till nyheter från diverse olika sidor. En del länkar har gått till Nyheter Idag, där jag själv skrev en debattartikel för ett tag sedan, och någon enstaka har gått till Fria tider. Nyheter idag drivs och ägs av en Piratpartist, och har en före detta SD-are i redaktionen. Han har för övrigt hävdat att han inte har några som helst problem med fri invandring när välfärdsstaten är avskaffad.

Ingen länk, mig veterligen, har gått till något Fria tider, Avpixlat eller någon annan dylik sida när de har skrivit om invandring eller dylika ämnen, möjligen drar jag mig till minnes att det kan ha varit något i samband med att Reinfeldt gick ut med att invandringen skulle kosta en massa pengar. Detta helt enkelt eftersom Bubb.la rapporterar nyheter ur ett frihetligt perspektiv och dessa sidor tenderar, som det verkar, inte till att skriva varken särskilt balanserat eller bra om de frågorna. Vi har även länkat till ”Inte rasist men”, Aftonbladet, ETC och många andra vänstersidor när de råkat skriva något intressant, varit tidiga med att rapportera några nyheter eller i övrigt fått till något värt att länka till.

Likförbannat kommer rasistanklagelserna. Nu är jag en småfet vit man, så på grund av rådande omständigheter måste jag kanske skriva såhär innan jag fortsätter:  Jag skrev det här för ett tag sedan, min nuvarande fästmö har en utländsk far som flydde från en kommunistdiktatur, två av mina bästa kompisar är från Iran respektive Sri Lanka och jag kan inte riktigt komma ihåg detaljer, det är en juridisk term, om vad som hände när jag hamnade mellan den sistnämnda och en ”Nationalromantiker” på en fest för 5-6 år sedan. Jag har även kanske 30% av mina besparingar i investeringar relaterade till Afrika, har skänkt 5-siffriga belopp till att bygga skolor i Sierra Leone, El Salvador och Guatemala. Jag är även vice ordförande och skrev delar av partiprogrammet för ett parti som på sikt vill ha fri invandring.

Hela idén med Bubb.la är att faktiskt rapportera nyheter ur ett frihetligt perspektiv. Visst är det bättre att använda bra källor istället för saker med lägre trovärdighet (typ Avpixlat eller Aftonbladet) men utifrån devisen att även blinda hönor hittar frön är det faktiskt inte särskilt konstigt att 4-5 länkar av de tusentals saker vi länkat hittills går till den typen av, låt oss säga SD-vänliga, sidor. Att det faktum någon enstaka promille av länkarna går till dessa sidor skulle göra Bubb.la ”rasistiskt” eller något dylikt är helt enkelt löjligt.

 

 

One thought on “Bubb.la, Nyheter idag och allt sånt.

Kommentera

