Sjukvård och porr

Orden i titeln ovan verkar inte ha någon som helst naturlig koppling utom möjligen sjuksköterskeuniformer, men det är ändå den bästa jag kom på. Efter att ha blivit varnad av någon debattredaktör att skrivande för försämrar min trovärdighet Nyheteridag, fått höra från något håll att att vi skriver för mycket om droger och vid något tillfälle blivit kritiserad för att jag ägnar för mycket tid åt att såga FI (det sistnämnda skyller jag på path of least resistance) finns det bara en sak att göra. Nu är det dags att skriva om porr, diskriminering och allas rätt till sin kropp!

För någon dag sedan rapporterade Expressen om att en porrstjärna blivit rätt rejält förolämpad och dessutom fått betala extra för diverse test mot könssjukdomar på grund av hennes yrke. I Sverige har vi en offentligt finansierad sjukvård som ska vara lika för alla. Som jag fattar det så är det gratis att testa sig mot könssjukdomar, men i det här fallet hade damen ifråga vägrats ett sådant test och istället skickats till en läkare:

”Den 13 augusti var Vicki på Södertulls vårdcentral i Lund.

– När det blev min tur frågade sköterskan om jag ville träffa en doktor för hon hade sett att det var tredje gången på tre månader som jag testade mig, berättar Vicki Valkyrie.

– Jag förklarade att jag jobbar med porr och är tvungen att testa mig så ofta. Då ändrades hennes attityd och hon blev lite kort mot mig. Hon sa hon att jag måste betala 160 kronor som för ett läkarbesök.”

Det är i och för sig helt rimligt att folk som jobbar med porr kan antas testa sig oftare (och väl är det!), men hela idén med offentligfinansierad sjukvård är faktiskt att den ska vara öppen för alla. Även människor med riskbeteenden. Hela anledningen till att människor inom porr testar sig är att det är ett riskbeteende och att det är viktigt, och sparar pengar, om sjukdomar upptäckts innan smittan sprider sig. Att bara testa människor som är monogama skulle, för att vara lite cynisk, motverka hela syftet med testerna.

På slutet föreslås att självkostnadspris skulle tas ut för tester av den här typen, det är i och för sig en vettig tanke. Men i så fall borde det ju vara precis samma sak för alla, låt folk testa sig ett fåtal gånger om året och sedan betala för det. Den här kvinnan betalar skatt och har lika stor rätt till vård som någon med ett annat yrke.

I övrigt, vem skickar iväg en människa till en läkare endast med grund i hennes yrkesval? Om någon som arbetade inom vården försökte skicka iväg mig till en psykolog för att jag försörjer mig på spelande hade jag bett vederbörande fara åt helvete och eventuellt i inte alltför mila ordalag uttryckt mina tankar och idéer om personens intellektuella färdigheter, lämplighet i yrket, sociala kompetens och eventuellt även lagt fokus på eventuella brister i utseende eller hygien. Det sista endast om jag hade en dålig dag, jag är trots allt väluppfostrad.

Det enklaste vore naturligtvis att privatisera all sjukvård och låta folk köpa försäkringar vars premier sätts utifrån hur många riskbeteenden försäkringsbolagen anser att var och en har. Men fram tills att vi löser det hela så ska sjukvården inte diskriminera människor utifrån deras yrke. Att spela in porr är kanske inte ses som fullt lika socialt acceptabelt som att vara lärare eller brandman, men det är i vart fall ett hundra gånger mer hedervärt yrke än att vara heltidspolitiker.

 

Kommentera

