Valbetting: Mindre än en vecka kvar

I mitt senaste inlägg om valbetting skröt jag om hur mitt FI-bet var fantastiskt utifrån att oddsen sjunkit från 1.95 till 1.14. Oddsen är uppe på 1.33 igen men sett till valundersökningar, statistiska förutsägelser och dylikt får det nog sägas att de drar rätt dött. Jag har redan större delen av min bettingrulle inslängd på valbets så det blir nog inga fler lågoddsare, men jag tror definitivt att det finns värde där. Gissningsvis försöker media få in lite spänning i valet sista veckan och Fi kommer då att övervärderas lite till.

Här snackar vi för övrigt värde i att vara tidig med att inse saker och ting. Redan 11 augusti hade jag rätt långtgående funderingar på om de inte var chanslösa. Jag lade även in ett skapligt stort bet på att FI får mellan 2 och 2.99% för tre gånger pengarna för några dagar sedan. Får man tro opinionsundersökningar och dylikt är det nog rätt sida och nu när de faktiskt kommit igång och ”kampanjat” tror jag att de, med snälla mediavindar, kan klara sig över två procent.

Övriga bets jag satte var C över 4% för 1.25 gånger pengarna, nu nere på 1.14. C kommer att komma in om inget totalkonstigt händer, så där känner jag mig trygg. Med deras absurda budget är det egentligen katastrofdåligt att inte ta åtminstone 10-15%, men de kommer säkert att fira när de går in på ~5.5% eller något sånt. Mitt KD över 4 för 1.33 är nu nere på 1.25, vilket också känns bra. Jag slängde faktiskt in ett litet bet på att de får mellan 5 och 5,99% för 4.5 gånger pengarna utifall de råkar göra ett bra upplopp. Säga vad man vill om dessa religiösa muppar, men de har sina stunder och framstår oftast som skapligt sympatiska.

Mitt favoritbet sedan senast är dock också ett rätt stort bet. Nästan lika stort som mina FI-bets. Jag fick 2.4 gånger pengarna på att SD skulle få mindre än 12.5 procent av rösterna. Det är redan nedbettat till 1.95, och jag har inte ens brytt mig om att hålla koll på SD eftersom jag har dåligt grep om partiet, med det är svårt att komma ifrån att det finns fler undersökningar som satt dem under 8% än över 12.5 i år. Det ligger säkert något i att de undervärderas i telefonundersökningar ibland, men det går inte att ignorera oddsen här. Mer än jämna pengar på att ett parti ska hamna en hel procentenhet över toppen på Boten Adas projektion när de dessutom endast i fem av alla undersökningar (orkar inte räkna, men ~60-70 stycken?) hamnat över gränsen? Saaaay what? Lägg dessutom till att några av dessa är gjorda på internet, vilket skull ta bort problemet med felrepresentation. Även TreFyraNio och Henrik Oscarsson verkar stödja idén om att det är ett rätt vettigt bet rent statistiskt. Win or lose är jag riktigt nöjd med det här bettet.

Här skröt jag om att Gudrun genom att hypa FI finansierat mina ölnotor ett tag, om Jimmie och Co hamnar under 12.5 i enlighet med de flesta projektioner och dylikt blir det nog ett par middagar med min tjej (med 50% utländska gener!). Vad är det man säger, när du måste stå ut med extremister, gör lemonad?

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

