Valanalys

En gymnasiekompis postade följande valanalys på facebook:

”Tror inte Sverige ska oroa sig för invandring utan massutvandring efter det här valet för detta är fan HEMSKT.”

Lite så. Fast det fanns faktiskt ljuspunkter, om man ska se det positivt.

Plus och minus

Positivt:

  • Fi kom inte in. Med darr på ribban, men det var nog ändå ganska lugnt. (jag är medveten om att metaforen är bra darrig , pun intended, men med hänvisning till min förra post orkar jag inte göra det bättre)
  • MP gick uselt. Jag vet att det glädjer åtminstone en närstående något otroligt och räddar även mitt humör.
  • V gjorde ett dåligt val. Tack FI!
  • Beatrice Ask blir av med jobbet och om inte Gudrun Schyman blir erbjuden jobbet som justitieminister kan efterträdaren knappast bli värre.

Negativt:

  • SD gjorde ett riktigt bra val. Oklart om det får någon som helst betydelse förutom att det blir högkonjunktur för företag inom medieträningsbranschen. Någon som har en bra rek?
  • Vi riskerar en sosse-regering. Jag börjar dock fundera på om det inte blir omval.

Liberala partiet då?

5 Sverige enda

Det återstår att se vad Liberala partiet fick, antar att vi vet mer exakt framåt onsdag eller så. Jag tror det gick rätt bra, men oavsett känner jag att det är dags för lite självkritik här. Den här valrörelsen byggde på blod, svett och ren jävla viljestyrka från ett stort antal människor som har gjort det fantastiskt. Ledningen för partiet har ett mycket hårdare arbetande, bättre och framförallt gladare parti än vi någonsin gjort oss förtjänat av. Hade jag skrivit en lista över alla människor som gjort en insats långt utöver vad som hade gått att be dem om med gott samvete hade listan blivit längre än jag mäktar med att skriva ned klockan halv nio dagen efter en halv flaska Jameson.

Att börja i tid

Emil och vår kassör Peter har gjort ett bra jobb med att styra upp medlemssystem (som dock i all ärlighet borde ha fixats mycket tidigare) och en del annat organisationsmässigt men jag lyckades inte alls få in oss i tillräckligt mycket media och vad värre är så drog vår valkampanj i princip igång långt efter EU-valet istället för i Februari eller så när den borde ha gjort det. Vidare var våra utspel dåligt samordnade och även om jag gärna vill skryta om ett par av mina debattartiklar kunde många andra blivit bättre ur en taktisk synpunkt. Här tror jag vi måste börja med att inse att vi ska börja i tid. Det räcker faktiskt inte att bli aktiva ett par månader kring valen. Lyckligt nog har arbetet med att planera inför nästa val redan satts igång sedan en månad eller så, varför vi faktiskt kan skryta med att vi är på den bollen.

Delegering

Vidare har jag pysslat med fel grejer. Det är inte rimligt att jag, som ändå faktiskt är den i partiet som skrivit mest debattartiklar och dylikt, knappt skrivit något alls sista veckorna innan valet eftersom jag helt enkelt varit upptagen med administrativa grejer. Jag borde inte heller haft en så pass stor roll i att uppdatera hemsidan i och med att jag faktiskt helt saknar relevant kompetens för sånt. Jag, och samtliga människor som förväntas synas utåt för Liberala partiet, måste se till att delegera iväg sånt. Det positiva här är att vi faktiskt fått tag på en del människor som är duktiga och hjälpt till med många grejer på slutet, så vi är på god väg att få ordning på detta också.

Vilka frågor vi satsar på och hur vi framför dem

Det är helt uppenbart att vi får bättre genomslag och respons på vissa ämnen. Sett till Facebook-respons och debattartiklar är det tydligt att cannabis-frågan har varit vår största tillgång. Två vågar jag påstå är kritik mot FI/MP/vänsterfeminism. Även om jag också skulle föredra att få igång en debatt om skattesystem eller något dylikt måste vi faktiskt se vad som fungerar och fokusera på sånt som gör att vi får någon form av uppmärksamhet. Vi måste även tänka på hur vi framför det, det får gärna vara provocerande men det måste vara tydligt. Det här måste vi särskilt jobba på.

Slutligen…

Nu väntar jag med spänning på vårt resultat, och är det bra nog att göra mig lite vagt kaxig så har jag ett par saker till att framföra. Ha en trevlig vecka och kom ihåg att ta hand om er så länge.

Kommentera

