Vad gör Miljöpartiet i EU?

I någon form av försök att ge den här bloggen någon form av journalistiskt värde utöver att sprida diverse debattartiklar och till och från upplysa om vad Liberala partiet håller på med tänkte jag ta och fortsätta min granskning av vad våra partier pysslar med i EU-parlamentet. Förra veckans text behandlade SD och FI, varför jag idag fortsätter med Miljöpartiet.

Ledamöterna

Miljöpartiet har fyra parlamentsledamöter. Trots att jag generellt sett har väldigt svårt för Miljöpartiet har jag ett skapligt positivt intryck av samtliga förutom Linnea Engström, som jag inte har någon koll på alls.

 

Ledamöternas frågor, förslag och ställningstaganden

Max Andersson

Max Andersson

Max Anderson har under sin tid i Parlamentet endast ställt en fråga, och i övrigt gissningsvis varit en snäll gosse som suttit tyst på sin plats. Han ska dock ha beröm för att frågan trots allt är vettig, den handlar om huruvida EU ska börja använda sig av ett öppet format för dokument, ODF, snarare än .doc för att sluta vara så beroende av Microsoft. Även om kvantiteten på arbetet är absurt låg så är kvalitén anständig. Andersson sitter även i en hög delegationer, ungefär lika många som de flesta andra.

 

Bodil Ceballos

Bodil Ceballos

Ceballos sitter inte bara i fler delegationer än de flesta ledamöter jag tittat på, hon är även mer aktiv i parlamentet. Hon har lagt sju motioner, ställt två frågor och hållit fyra tal. Frågorna handlar om Sveriges vana att skeppa tillbaka flyktingar till Irak, på vilket hon fick det mest intetsägande svaret jag läst på rätt länge, och den andra handlar om säkerhetssituationen i Albanien och huruvida det är acceptabelt att skicka tillbaka människor dit.

I hennes tal vill hon ge mer skattepengar till Bolivia, framför någorlunda sansad kritik mot Israel och spekulerat i hur kemiska stridsmedel från Syrien bör förstöras. Motionerna består av ett otroligt ensidigt förslag på resolution om Israel/Palestina-konflikten, ett förslag om att skicka hjälp till Libyen, ett förvånansvärt sansat förslag om policy angående ISIS och Irak (utan några som helst hänvisningar till feministisk problemlösning), ett förslag till kritik av människorättssituationen i Burundi samt ytterligare ett par stycken på liknande eller samma teman.

Slutligen handlar hennes fyra tal i parlamentet om Israel/Palestina-konflikten (två stycken), barns och ungdomars rättigheter i Bolivia samt Syriens kemiska stridsmedel. Överlag framstår hon utifrån det hon producerat i Parlamentet, precis som förväntat, inte som något större fan av Israel men överlag sansad och kompetent. Möjligen blev meningen ”Vi Gröna stöder fullständigt både produktion och förstörelse av alla kemvapen i området – på vägen mot ett Mellanöstern helt fritt från kemvapen” ur Syrien-talet inte helt lyckat, men i övrigt har hon inte heller sagt något dumt.

Även om jag antagligen skiljer mig från Ceballos i åsikter, och gudarna vet att jag inte är en miljöpartist, är framstår hon som den sortens parlamentariker jag skulle vara glad över att ha som företrädare i händelse av att jag delade hennes åsikter. Ett rimligt fokus på några frågor, ett engagemang som löper ut i att hon faktiskt producerar saker och en sansad ton är inte att underskatta.

 

Linnea Engström

Linnea Engström

Engström har ingen registrerad aktivitet på EU-parlamentets hemsida. Hennes länkade webbplats, http://www.mp.se/linnea-engstrom, är fellänkad och vill man läsa om henne får man istället ta en titt på den här sidan. Där listar hon sina hjärtefrågor som HBTQ, Energi och Klimat vilket någorlunda motsvarar att hon sitter i kommittéer för ”the Environment, Public Health and Food Safety” och ”Women’s Rights and Gender Equality”. Skälet till att hon inte gjort något är att hon inte suttit så länge, hon tog över efter Isabella Lövin bara för några dagar sedan. Hennes föregångare, Isabella Lövin, hade en väldigt låg aktivitetsnivå i parlamentet och gjorde egentligen ingenting utom att hålla ett intellektuellt oärligt tal om växthuseffekten. Det finns absolut noll vetenskapliga bevis på att skogsbränder inte skulle inträffa om världens utsläpp av koldioxid var någon tiondels procent lägre, vilket är den största sänkningen EU kan stå för inom någon som helst rimlig tid. Engström kommer inte få särskilt svårt att överträffa sin föregångare.

 

Peter Eriksson

Peter Eriksson

Peter Eriksson har inga aktiviteter listade på EU-parlamentets hemsida men står som Vice-Chair för den gröna gruppen. Han är med i en kommitté, för industri, forskning och energi, samt delegationer rörande EU:s relationer med diverse länder i Östeuropa. Något av en besvikelse, då jag gärna lyssnar på han med lätt disträ ton och ofta en hel del sarkasm ondgör sig om ditten och datten.

 

Sammanfattning

Miljöpartiet ska vara glada att de har Bodil Ceballos i EU-parlamentet för de andra verkar inte få särskilt mycket gjort utifrån vad jag kan läsa mig till på EU-parlamentets hemsida. Via Max Andersson blogg hittar jag dock en debattartikel som han och Peter Eriksson skrev i dagarna, ”Frihandelsavtalet måste granskas mer öppet”, som är mycket bra och handlar om det nya så kallade frihandelsavtalet som Cecilia Malmström på alla sätt har försökt få igenom. Det finns alltså, trots allt, något positivt med de flesta ur Miljöpartiets uppställning och även om de knappast kan få godkänt för sin aktivitetsnivå och dessutom verkar pyssla väldigt lite med miljöfrågor (!) så är de mestadels inte på Fi/SD-nivå när det kommer till att ligga på latsidan. Sammantaget tycker jag de skött sig över förväntan. Å andra sidan säger det inte så mycket, då min förväntningar på miljöpartisters prestationer tenderar att vara på samma nivån som kvalitén på TV-shop.

Samtliga bilder från ovanstående text kommer från EU-parlamentets hemsida.

Kommentera

