SD, Peter Lundgren och Politisk korrekthet

Jag gillar inte SD. Jag är däremot avundssjuk lite då och då när de, likt blinda hönor eller en genomsnittsbegåvad ungmoderat, lyckas komma med något bra innan jag kommit på det. Senast skedde detta då deras MEP Peter Lundgren sa följande:

Herr talman! Jag skulle vilja börja med att kanske utropa Grattis eller varför inte Bingo åt Herman Van Rompuy: 730 000 euro i pensionspengar de kommande 3 åren; ett direkt hån mot varenda skattebetalare i medlemsländerna. I denna tid av arbetslöshet som bara eskalerar till allt värre nivåer drar Herman Van Rompuy jackpot, åter igen med skattebetalarnas pengar. Nu vill Jean-Claude Juncker fokusera på att återuppbygga förtroendet och tilliten hos de europeiska invånarna och då vill jag fråga. Hur ska det gå till?

Förutom att vara en klockren känga av välriktat slag är det även snyggt rent retoriskt. Sparka underifrån mot något som alla hatar i den mån de vet vem det är. Kort sagt, jag tror det är den där typen av retorik som vinner röster och jag är irriterad på att jag inte sa det först. Lundgren har även tidigare på den här bloggen uppmärksammats när han pysslat med den typen av retorik och det är bara genom guds försyn som hans kollega inte riktigt är lika begåvad när det kommer till att uttrycka sig. Det slår mig även att Lundgren, utifrån sin typ av retorik, antagligen har en än värre mancrush på Nigel Farage än jag har.

Hursomhelst, jag läste nyligen och länkade på facebook ett inlägg med titeln: ”Hur man röstar på Sverigedemokraterna utan att vara rasist”. Jag delade även den på facebook, och förväntar mig att åtminstone en handfull personer unfriendar mig och tror att jag gått med i SD bara på titeln. Det är ett bra sätt att rensa vännerlistan, då jag inte har något intresse av folk som tar bort mig utan att veta vad det var jag faktiskt delade. Såhär börjar ovan länkade artikel:
”Hypotes: Sverigedemokraternas väljare, eller åtminstone en del av dem, tycker inte om när andra talar om för dem hur de ska leva sina liv. De är således lika eller nästan lika kritiska till sociala lagar stiftade av mediaetablissemanget som de är till juridiska lagar stiftade av riksdagen.”

En för kort för att vara rättvis men ändå förhoppningsvis inte helt missvisande sammanfattning av artikeln skulle kunna vara följande:

”Media är full av lättkränkta PK-miffon och många människor blir irriterade när normerna kring vad som är socialt accepterat sätts av ett litet gäng människor på ”Södermalm” (i själen, inte nödvändigtvis rent geografiskt). Även om det är harmlöst nog att inte få säga negerboll är det något av en slippery slope och imorgon kanske det blir rasism att käka bacon eller något annat som är svårt att förutse. När SD säger att invandrare måste anpassa sig uppfattas det av många som att invandrare bör anpassa sig till de normer som finns här istället för att vi ska anpassa vårt språkbruk och vanor efter deras religiösa övertygelser i form av negerbollsdebatter eller slöja vs arbetsmiljösäkerhet osv”. Läs gärna artikeln om du har tid, jag kan inte lova att min sammanfattning gör den rättvisa. Detta för mig in på min nästa punkt. Denna jävla politiska korrekthet och varför den är farlig.

I princip är alla de stora partierna överens om ett gäng punkter. Detta hade inte varit några problem om det var rena självklarheter som alla kan skriva under på. Problemet är att det inte är det. Alla partier utom möjligen KD och SD är feminister, ett begrepp så förstört att diverse random idioti att det närmast kan jämföras med begrepp som ”nationalist” och dylikt. Det läggs in så mycket mer i begreppet att det inte går att använda begreppet utan en halvtimmes förklaring. Jag tycker hemskt mycket om Sverige, men jag skulle aldrig få för mig att kalla mig nationalist. Helt enkelt eftersom begreppet är så förstört.

I takt med att det uppkommer mer extrem konsensus i den politiska toppen så kommer också fler och fler idiotiska förslag. Att börja döma svenskar som köper sex i länder där det är lagligt enligt svenska lagar i svensk domstol strider mot grundläggande juridiska principer. Att hävda att den svenska modellen kring narkotikalagstiftning är framgångsrik i bästa fall ignorant och ofta direkt ohederligt. Vi tycker till och med att det är rimligt att skattetrycket ligger på över 40 procent efter åtta år med höstbudgetar.

Vi behöver, helt enkelt, lite mindre konsensus och lite mer bråk om ditten och datten i Sverige. En debatt där alla håller med varandra är inte en debatt, det är någon form av incestuöst ryggklieri.

Kommentera

