Det är dags att granska makten

Politiker gör anspråk på att bestämma hur Sverige ska styras. Detta medför att befolkningen borde få veta vad de står för, vilka åsikter de har och har de tidigare har valt att handla i olika situationer. Kort sagt, makten ska granskas.

Senast för någon dag sedan hävdade Miljöpartiets kommunalråd i Malmö, som ansvarar för frågor om demokrati och tillgänglighet, följande:

Att Miljöpartiet inte bryr sig om demokrati och demokratiska spelregler är i och för sig knappast något som överraskar mig, men varför är det ingen som bryr sig om detta? Den enda uppmärksamhet det hela fått är en flashbacktråd där något tiotal personer är upprörda. Vad ger SD för svar på detta då? Naturligtvis uppvisar de fingertoppskänsla som en normalbegåvad tegelsten och lyckas svara med följande:  

Ett bra sätt av överträffa idiotin från MP:s demokratiansvarige antidemokrat är naturligtvis att sänka sig till hans nivå genom att kräva att han istället ska förbjudas och dessutom lägga till en hashtag i form av ”levedemokratin”.

Kan inte både antidemokraterna i Miljöpartiet och antidemokraterna i Sverigedemokraterna båda få in det i huvudet att det inte går att försvara demokrati och det öppna samhället genom att gå emot demokratins grundläggande principer. Vi lever faktiskt i en någorlunda modern, om än rätt flummig, demokratisk rättsstat och det betyder att medborgarna har rätt att själva bestämma vem de vill rösta på. Rimligtvis har både vem det nu är som har hand om Malmö:s SD-konto och det miljöpartistiska kommunalrådet gått igenom mellanstadiet, vi har trots allt skolplikt i det här landet. Fråga vilken 13-åring som helst om de tror att ”demokrati” betyder att alla får rösta på vem de vill eller att de bara får rösta på de partier som majoriteten tycker om, och de kommer i genomsnitt ge betydligt bättre svar än båda dessa stolpskott.

Det sägs ibland att ett folk får de politiker de förtjänar, och då måste jag fråga mig vilka oerhörda synder vi svenskar har begått för att förtjäna våra. Det finns dock en poäng i det, innan vi hänger ut politiker som beter sig som svin, inte förstår sitt demokratiska uppdrag och i största allmänhet genom sin generella brist på kompetens uppenbart inte är lämpliga att ens ansvara för något mer ömtåligt än en gråsten kommer vi inte heller att bli av med dem.

Makten måste granskas hårdare. När en förtroendevald politiker säger dumheter bör det uppmärksammas. Jag ska försöka dra mitt strå till stacken, och om du ser något liknande så tipsa gärna mig, Bubb.la eller någon lämplig journalist.

Gott nytt år, vänner!

3 thoughts on “Det är dags att granska makten

  1. Det blir väldigt svårt att föra en diskussion baserad på en tweet som är en del i ett större sammanhang. Lite orättvist också då den är kulmen på en två dagar lång diskussion om vilka skyldigheter en demokrati har mot sina nuvarande och kommande medlemmar att försvara sig själva mot antidemokrater, och där jag ihärdigt hävdat att förbud mot partier leder till en paradox som i sig upplöser demokratin. Detta kan kallas naivt, och är säkert det också, men jag tror att om demokratin är ett överlägset system så kommer det kunna hantera antidemokratiska problem innan det skall till förbud. För att försvara demokratin mot antidemokrater måste vi bemöta det som får människor att bli antidemokrater snarare än att angripa deras organisationsrätt. När då någon lyfter fram SDs Gamov och SDs Ekeroth, kanske det partiets högljuddaste antidemokrater och deras vilja att stoppa andra partier respektive fri media så blir en naturlig reaktion att dessa människor kan vi inte låta bestämma – alltså: om jag inte var så naiv (att jag tror på demokrati och i viss mån på att det, principprogrammet till trots, finns demokratiskt sinnade i SD) så borde SD förbjudas.
    Diskussionen fortsatte, och fortsätter (även om den i delar degenererat till att handla om jag bara är ond eller om jag är Satan själv).

    Med vänlig hälsning,
    Nils Karlsson

    • Det där var högst god ton, så jag ska försöka göra detsamma.

      Inledningsvis vill jag lägga in brasklappen att jag aldrig riktigt förstått hur twitter funkar, så jag utgår ifrån att din beskrivning av kontext är rätt utan att ha koll på mer än den ”tråd” (eller vad det heter) som din tweet ledde till.

      Vad jag har problem med i uttalandet, och det är mycket möjligt att det är mer av en språklig fadäs och missuppfattning, mer än något annat är att ditt uttalande i min mening fullt rimligt och utan någon särskild illvilja kan läsas som att du anser att en icke-naiv person som i övrigt har dina värderingar skulle anse att SD borde förbjudas. Då du verkar gilla filosofi antar jag att det går att ställa upp ungefär:

      Premiss 1: Nils anser att Nils har sunda demokratiska värderingar.
      Premiss 2: Nils är (i den här frågan) naiv.
      Premiss 3: Om Nils inte var naiv skulle Nils anse att SD borde förbjudas.
      Slutsats: Om Nils inte vore naiv skulle Nils anse att en person med sunda demokratiska värderingar kan tycka att SD bör förbjudas.

      ”Sunda demokratiska värderingar” kan bytas ut till lite vad som helst som du råkar tillskriva dig själv, och det är möjligt att någon annan term är bättre, men jag tror du förstår det hela. Jag tror även att uppställningen kunde vara elegantare om det inte var nyårsdag, men den funkar nog.

      Jag och min sida vill då istället hävda att demokrati inte behöver naivitet som stöd, utan att demokrati (givet ett visst värde för termen ”demokrati”, termen är i mitt tycke nästan lika luddig som ”frihet” och andra värdeord som folkpartister gärna slänger sig med utan tillstymmelse till definition) är ett empiriskt sett bättre styrelsesätt än tillgängliga alternativ då dessa generellt sett går åt helvete.

      Med vänliga hälsningar,
      Ambjörn Hedblom

Kommentera

