Terrordåd, islam och kollektiv skuld

De senaste veckorna har mycket av nyhetsflödet dominerats av terrorattacken i Frankrike. Detta är naturligt, då den utgör ett angrepp på det öppna samhället, yttrandefriheten och den demokratiska rättsstaten som sådan. Mina tankar går ut till de drabbade och ännu mer till deras nära och kära. Med den begränsade begåvning jag besitter kan jag inte i närheten av lika bra som många andra beskriva hur hemskt det hela är och jag tänker därför inte ens försöka. Istället vill jag fokusera på de i mina ögon otäcka reaktionerna på attentatet.

Sverigedemokraternas senaste skandalmakare framför alla, riksdagens andre vice talman Björn Söder, har redan blivit anmäld för hets mot folkgrupp av Socialdemokraternas Veronica Palm då han gjorde sig lustig över islam som ”fredens religion”. Som ett sidospår är han antagligen första svensk att få uppmärksamhet i internationell press för olämpliga uttalanden om judar samma vecka som han polisanmäls för att hetsa mot muslimer. Det är inte bra att högt uppsatta personer i samhället uttalar sig nedsättande om en religion som stora delar av världens befolkning följer. Vad som är än värre är när helt vanliga personer börjar spekulera på sociala medier och på andra håll om att världens muslimer, långt mer än en miljard människor, på något sätt antingen är kollektivt ansvariga för dådet. Ibland tillskrivs även muslimer åsikter eller karaktärsdrag som är ganska nedlåtande.

Som vit, något introvert CIS-man i en medelstor stad i Norrland träffar jag inte särskilt många muslimer, men de få jag träffat har varit ungefär likadana som alla andra. Någon är religiös, de flesta är trevliga och någon enstaka är lite underlig. Precis som ”infödda svenskar” med andra ord. Dessa människor är inte mer skyldiga för vad ett gäng idioter i Frankrike gjort än du och jag. Att peka ut dem eller att försöka skuldbelägga dem genom någon slags guilt by gudatro är inte bara irrationellt och intellektuellt ohederligt, det är även direkt ohyfsat.

Jag, och många med mig, blir upprörda när radikalfeminister hävdar att män har en kollektiv skuld för de hemskheter andra män utfört genom historien. Vi vill bedömas som individer, inte utifrån vår arvsskuld.

Kort sagt, de flesta av oss vill inte bedömas utifrån vad andra människor av motsvarande kön, hudfärg eller grupptillhörighet i övrigt någon gång sagt eller ställt till med. Vi vill värderas utifrån våra egna handlingar. Då bör vi också, som de flesta världsreligioner är överens om, behandla andra såsom vi själva vill bli behandlade. Med detta i åtanke; är det verkligen för mycket begärt att vi även bedömer muslimer utifrån samma måttstock? Bör vi inte se varje individ som just en individ och bedöma denne utifrån hennes egna handlingar och värderingar snarare än som en medskyldig del i ett kollektiv?

One thought on “Terrordåd, islam och kollektiv skuld

Kommentera

